
Nu de exploitatie van onze attracties, onze gastervaring en onze activiteiten in 2024 opnieuw zijn opgestart, activeren we de twee andere hefbomen met de hoogste marges in de parken: Food & Beverages (F&B) en Retail. Samen zetten ze de bezoekersaantallen om in voorspelbare, schaalbare winst terwijl ze de IP-verhalen - Maja, de Smurfen, SpongeBob en PAW Patrol - versterken die onze parken onderscheiden.
- F&B Upside. De meeste gasten eten in onze parken. Ons doel is om ons gezinsgerichte aanbod uit te breiden en te optimaliseren, door het introduceren van F&B-aanbiedingen met IP-thema's, nieuwe en geoptimaliseerde verkooppunten en het stroomlijnen van de service door mobiel bestellen en zelf afrekenen. We streven ernaar om de gemiddelde F&B per cap te verhogen en tegelijkertijd de totale gastervaring te verbeteren.
- Retail Upside. Herinneringen komen het best tot hun recht als ze mee naar huis kunnen worden genomen. Een vernieuwde inkoopstrategie voor merchandising, een geoptimaliseerd aanbod op basis van onze IP's en thematische winkels en merchandise drops die synchroon lopen met streaming releases zullen de retailuitgaven verhogen en langdurige (tastbare) herinneringen creëren voor onze gasten.
Om deze belangrijke doelstellingen te bereiken, hebben we 2 zeer ervaren professionals in dienst genomen die beide jarenlange ervaring hebben in de Themeparkbusiness. De komende 12 maanden zal Lee Edwards zich richten op het optimaliseren van onze F&B-strategie en -activiteiten. Mark Schiffmann zal een vernieuwde Retailstrategie implementeren, inclusief de volledige merchandisingcategorie en Point of Sales. Om deze retailstrategie te verankeren in onze Majaland Parken in Polen hebben we Dorata Piatkowska aangesteld als Retail Manager Poland.
Even voorstellen: Lee en Mark!

Introductie – Lee Edwards
Lee heeft zijn carrière gewijd aan de voedingsindustrie. Na zijn opleiding aan het Catering College klom hij op tot chef-kok en chef-kok bij Allied Domecq. In 1999 stapte hij over naar Food Development bij Eldridge Pope, waar hij toezicht hield op 130 locaties. In 2004 trad hij in dienst bij Merlin Entertainments Group, waar hij wereldwijd een revolutie ontketende op het gebied van de kwaliteit van het eten in pretparken. Hij heeft leiding gegeven aan conceptontwikkeling, operationele verbeteringen en de internationale uitrol van voeding in hotels en resorts.
In 2014 richtte Lee Peppercorn Food Solutions op, een gespecialiseerd adviesbureau voor de voedingsmiddelenindustrie. Peppercorn ontwikkelde zich snel en fuseerde met Swan Creative tot Acacia Holdings. Vandaag de dag levert Peppercorn Food Solutions end-to-end voedseloplossingen en zet het wereldwijd nieuwe standaarden in de sector. Lee bleef projecten leiden voor Merlin's nieuwe parken in Japan, Dubai, China en hotels in het Verenigd Koninkrijk, Italië en de Verenigde Staten.
Zijn passie blijft het tot leven brengen van innovatieve, toonaangevende voedingsconcepten over de hele wereld.
Lee, waarom ben je zo enthousiast over deze rol bij Momentum Leisure?
Ik ben verheugd om samen met Momentum Leisure aan dit food & beverage (F&B) project te beginnen. Deze samenwerking sluit perfect aan bij onze ervaring en passie voor het creëren van uitzonderlijke F&B-ervaringen in de bezoekersattractiesector.
Momentum Leisure heeft een sterke basis in de branche en ons doel is om het aanbod van eten en drinken te verbeteren om de algehele bezoekerservaring te verrijken.
Door creativiteit en kwaliteit in de F&B diensten te brengen, wil ik de attracties aanvullen en elk bezoek nog gedenkwaardiger maken.
Introductie – Mark Schiffmann
Hij heeft een achtergrond in de detailhandel en begon zijn carrière in de vrijetijdsindustrie in 1996 bij Warner Bros. Movie World in Duitsland. Sindsdien heeft Mark gewerkt in verschillende functies binnen de vrijetijds- en licentie-industrie en heeft hij een goed begrip ontwikkeld van intellectueel eigendom en merkintegriteit. Hij specialiseerde zich in Retail, Games & Photo en werkte een aantal jaar als Retail Director bij Movie Park Germany.
Naast de P&L-verantwoordelijkheid is het de creatieve kant van het bedrijf die deze branche spannend maakt voor hem. Mark was betrokken bij alles van winkelconcept en -ontwerp tot productontwikkeling, waarvan er een een IAAPA Brass Ring Award won.
Als retailconsultant heeft hij gewerkt aan projecten voor Madame Tussaud's, Europa-Park, PortAventura, The Land of Legends en diverse dierentuinen, musea en stadsattracties zoals Dubai Frame en At the Top/Burj Khalifa.
Met meer dan 25 jaar in de vrijetijdsindustrie is Mark een doorgewinterde retail- en licentieprofessional met een breed scala aan ervaring, zowel lokaal als internationaal.
Mark, waarom ben je zo enthousiast over deze rol bij Momentum Leisure?
Ik kijk ernaar uit om weer met Wouter Dekkers samen te werken en deel uit te maken van de spannende reis van Momentum Leisure. Bovendien brengt de nieuwe toevoeging van Nickelodeon aan het IP-portfolio me terug bij vertrouwde personages als Sponge Bob, Patrick en Paw Patrol - het voelt voor mij een beetje als een familiereünie.
Samen met de wereldberoemde Smurfen en de geliefde Studio 100-figuren biedt het een wereld aan mogelijkheden om een geweldige en succesvolle retailomgeving te creëren.