Nieuwe investering van € 50 miljoen brengt innovatief familie-entertainment ook naar Gliwice
Momentum Leisure, de Nederlandse ontwikkelaar en exploitant van drie succesvolle Majaland-pretparken in Polen, heeft de eerste paal geslagen van zijn vierde Poolse park in Gliwice, in het zuiden van Polen. De investering, ter waarde van meer dan € 50 miljoen, markeert een belangrijke stap in de groeistrategie van het bedrijf in Centraal- en Oost-Europa. Het terrein waarop het nieuwe pretpark verrijst heeft een oppervlakte van 67.000 m² en komt te liggen naast het retailpark Europa Centralna, een van de grootste winkelbestemmingen in de regio. Het attractiepark krijgt 10.000 m² aan binnenattracties en 10.000 m² aan buitenzones. De opening wordt verwacht in het tweede kwartaal van 2027.
"Dit wordt een compleet nieuw concept", zegt Wouter Dekkers, CEO van Momentum Leisure. " We richten ons met dit vierde park nog steeds op gezinnen, maar met een verschuiving naar een oudere leeftijdsgroep. Dankzij de uitstekende ligging en unieke attracties van het park verwachten we jaarlijks tussen de 400.000 en 600.000 bezoekers uit Polen en buurland Tsjechië te trekken, een gecombineerde markt met meer dan 40 miljoen inwoners. Met deze nieuwe investering zijn we aanwezig in alle belangrijke regio's van Polen. Het laat niet alleen ons vertrouwen in het economische potentieel van Polen zien, maar ook ons geloof in de kracht van waardevolle familie-ervaringen."
Nieuw concept, nieuwe merknaam, nieuwe ervaringen
Na eerdere Momentum Leisure-projecten in Polen - Majaland Kownaty, Majaland Warschau en Majaland Gdańsk - biedt het park in Gliwice een innovatief concept, dat wordt ondersteund door een nieuw merk dat Momentum Leisure in het tweede kwartaal van 2026 lanceert. Het Gliwice-project zal zich richten op internationaal geliefde personages van Nickelodeon (waaronder SpongeBob SquarePants, PAW Patrol® en Teenage Mutant Ninja Turtles) en De Smurfen, ontwikkeld in samenwerking met de Leisure Expert Group uit Amsterdam.
Dekkers: "De attractiemix in Gliwice is ontworpen voor kinderen van 3 tot 12 jaar, maar ook voor gezinnen die op zoek zijn naar memorabele gedeelde ervaringen. Het park krijgt twee achtbanen van de toonaangevende Duitse fabrikanten Zierer en Gerstlauer, waarvan er één deels buiten is - een primeur voor onze parken in Polen."
Het is het eerste pretpark dat Momentum Leisure Parks volledig in eigen beheer ontwikkelt.
Vergunning verleend
Na een constructieve samenwerking met de lokale autoriteiten verkreeg Momentum Leisure in oktober 2025 de bouwvergunning voor dit vierde park. De overname van het terrein van de Belgische investeringsmaatschappij Mitiska REIM, eigenaar van retailpark Europa Centralna, is hiermee afgerond. De gezamenlijke ontwikkeling creëert een belangrijk regionaal economisch knooppunt van retail en entertainment dat de positie van Gliwice als een van de snelstgroeiende vrijetijdsbestemmingen van Polen verder versterkt. Nu zowel de vergunning als de financiering rond zijn en de bouw is gestart, zal de opening naar verwachting medio 2027 plaatsvinden. Het nieuwe themapark komt naast Europa Centralna, een van de grootste winkelbestemmingen in de regio.
Solide financiële basis en regionale groeistrategie
Momentum Leisure heeft een solide kapitaalbasis van € 150 miljoen, waardoor het bedrijf nieuwe projecten kan financieren met zowel eigen vermogen als externe financiering. Met dit vierde park zet Momentum Leisure zijn landenstrategie voor Polen voort en breidt uit naar grensregio's met Duitsland en Tsjechië - een gecombineerde markt van meer dan 40 miljoen inwoners. Door de strategische ligging van de drie bestaande parken en het nieuwe Gliwice-park, kunnen bezoekers uit heel Polen en aangrenzende regio's binnenkort binnen een paar uur rijden een Momentum Leisure parks bezoeken. Naast Polen breidt de onderneming ook uit naar Roemenië waar het grond heeft verworven in Boekarest, waarmee het zich richt op een gecombineerde markt van 55 miljoen inwoners.