• Persbericht
  • 13 feb 2023

Persbericht: Andreas Andersen en Pia Adlivankin treden toe tot Raad van Commissarisen Momentum Leisure

Momentum Leisure, het Amsterdams/Poolse bedrijf met themaparken in Centraal- en Oost-Europa, heeft haar Raad van Commissarissen per 1 februari uitgebreid met twee gerenommeerde personen uit de leisureindustrie: Andreas Andersen en Pia Adlivankin.

In iets minder dan vijf jaar tijd heeft Momentum Leisure drie themaparken ontwikkeld. Dat zijn het vlaggenschippark Majaland Kownaty, op anderhalf uur rijden van Berlijn, Majaland Warschau, dat in april 2022 is geopend, en Majaland Gdansk, dat momenteel in aanbouw is. Er zijn plannen voor verdere uitbreiding richting Centraal-Europa voor nog eens zeven thema- en waterparken in samenwerking met bekende merken in de branche.

Internationale ervaring themaparken en IAAPA
Reden genoeg om de Raad van Commissarissen te versterken en te voorzien van leden met internationale ervaring. Momentum Leisure presenteerde de nieuwe Raad van Toezicht op 2 februari in een bijeenkomst voor haar investeerders en stakeholders. De twee nieuwe leden zijn: Andreas Andersen en Pia Adlivankin, beiden CEO's van toonaangevende pretparken, zij werken voor de brancheorganisatie International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA) en hebben ruime ervaring in de leisure- en pretparkindustrie.

Andreas Veilstrup Andersen CEO Liseberg Group
Andreas Veilstrup Andersen (1972, Denemarken) heeft een juridische en financiële achtergrond. Hij werkt sinds 2000 in de thema- en pretparkindustrie. Zo was hij Executive Vice President bij het gerenommeerde Tivoli Gardens in de Deense hoofdstad Kopenhagen en is hij momenteel CEO en President van de Liseberg Group in Zweden, die het best bezochte themapark van Scandinavië exploiteert. In 2017 en 2018 was Andersen voorzitter van de raad van bestuur van branchevereniging IAAPA. Momenteel bekleedt hij bestuursfuncties bij Momentum Leisure, Farup Sommerland, LEGO House en Leo's Lekland Group.

Pia Adlivankin, CEO themapark Linnanmäki
Pia Adlivankin (1967, VS) is geboren in de Verenigde Staten en heeft ook de Finse nationaliteit. Zij heeft in beide landen gewoond en gestudeerd, onder meer aan de School of Hotel Administration van de Cornell University in de staat New York en aan de JOKO Helsinki School Of Economics Executive Education. Momenteel is zij algemeen directeur en CEO van pretpark Linnanmäki, het grootste themapark in Finland. Het in Helsinki gelegen park wordt geëxploiteerd door Children's Day Foundation, waarvoor Linnanmäki jaarlijks fondsen doneert voor welzijnswerk voor kinderen. Daarnaast is Adlivankin voorzitter van de Finse themavereniging. Ze is vrijwilliger voor vele wereldwijde comités binnen de International Association for Amusement Parks and Attractions (IAAPA). Vanaf het jaar 2023 bekleedt zij ook een positie in de wereldwijde raad van bestuur van IAAPA. Adlivankin gelooft dat door het creëren van een goede werksfeer en -cultuur voor het personeel, deze zich zal inzetten om de verwachtingen van de gasten te overtreffen, waardoor de gasten tevreden blijven en terugkeren, wat weer leidt tot financieel succes.

Naast Andreas Andersen en Pia Adlivankin bestaat de Raad van Toezicht van Momentum Leisure uit: Jeroen Beckers (voorzitter), Rory van 't Schip en Christian Gyasi.